Hulp bij het abonnement
Alle informatie over jouw abonnement vind je bij de veelgestelde vragen hieronder.
Hoe kan ik lid worden?
Wat fijn dat je lid wilt worden! Je kunt je online inschrijven. Of ga langs bij een bibliotheek bij jou in de buurt.
Je wordt lid voor een jaar. Na de eerste 12 maanden van je lidmaatschap kun je je abonnement volgens de wettelijke opzegtermijn van 1 maand opzeggen. Opzeggen kan in de vestiging of door contact op te nemen met de klantenservice. Vergeet niet om de reden van de opzegging te vermelden.
Welke abonnementen zijn er?
Er zijn 3 bibliotheekabonnementen. Het gratis abonnement voor kinderen en jongeren tot 18 jaar, een abonnement voor volwassenen en een abonnement voor instellingen.
Het abonnement voor volwassenen kost € 5,25 per maand of € 63 per jaar. Bij het abonnement zit alles inbegrepen waaronder het lenen van luisterboeken en e-books. Aan boetes voor te laat inleveren doen we niet.
Hoe kan ik betalen?
Als je lid wordt, kun je bij het inschrijfproces kiezen uit twee betaalwijzen. Via automatische incasso (meest gekozen) of via iDEAL.
Het handigste en goedkoopste is betalen via automatische incasso. De voordelen hiervan zijn:
• Je betaling is op tijd binnen.
• Je bespaart € 2,00 administratiekosten.
• Je hebt de mogelijkheid om maandelijks je abonnementsgeld te betalen (€ 5,25 per maand).
Klik hier als je meer wilt weten over hoe je het abonnementsgeld betaalt.
Kan ik een openstaand bedrag ook overmaken?
Je kunt een openstaande bedrag ook betalen door het rechtstreeks naar ons over te maken. Je kunt het bedrag overmaken op rekeningnummer NL05 RABO 0342 2187 78 ten name van Biblionet Groningen. Let op: Vermeld hierbij altijd je lenersnummer.
Wat is Mijn account?
Mijn account is de persoonlijke online omgeving voor jou als bibliotheeklid. Je kunt inloggen met je lenersnummer en je wachtwoord. In Mijn account vind je een overzicht van de titels die je thuis hebt, je reserveringen en je persoonlijke gegevens. Je kunt in Mijn account eventuele openstaande bedragen betalen en je kunt er je persoonlijke gegevens wijzigen.
Heb je hulp nodig bij het aanmaken van een account? Bel dan onze klantenservice.
Hoe wijzig ik het wachtwoord van Mijn account?
- Ga naar Mijn account.
- Klik op Wachtwoord vergeten? en vul hier jouw gebruikersnaam* in.
- Klik daarna op Bevestigen.
- Ga vervolgens naar je e-mail en open het bericht van de Bibliotheek met als onderwerp: Wachtwoord vergeten.
- Klik op de link in het bericht. Je komt nu in het scherm waar je het wachtwoord kunt wijzigen.
- Bedenk een nieuw en sterk wachtwoord dat je goed kunt onthouden en dat bestaat uit:
- Minimaal 8 en maximaal 25 tekens
- Minimaal 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 cijfer
- Optioneel 1 van de volgende speciale tekens .!#$%+-/=?{|}@
- Klik vervolgens op Ok.
- Je hebt nu een nieuwe wachtwoord waarmee je kunt inloggen op Mijn account.
*Weet jij jouw gebruikersnaam niet? Vraag deze dan aan via Gebruikersnaam vergeten?, of neem contact op met de klantenservice.
Heb je hulp nodig bij het wijzigen van je wachtwoord? We helpen je graag. Bel met onze klantenservice.
Hoe geef ik een wijziging in mijn persoonsgegevens door?
Dit kan uiteraard via de balie in de bibliotheek, maar dit kan ook online.
Via Mijn account kun je je persoonlijke gegevens (adres, e-mailadres en telefoonnummer) wijzigen. Een ander bankrekeningnummer kun je doorgeven door het contactformulier in te vullen. Heb je geen e-mailadres? Je kan de klantenservice ook bellen.
Hoe werkt de leengeschiedenis van mijn abonnement?
Hoe zet ik mijn leengeschiedenis aan of uit?
Log in en klik op ‘Persoonlijke gegevens’. Kies: ‘Wijzig gegevens’. Bij ‘Voorkeuren’ onderaan kun je de optie ‘Uitleengeschiedenis’ aan- of uitzetten door middel van het van het vinkje. Let op: De leengeschiedenis start op het moment dat je deze optie aanzet, dit werkt niet met terugwerkende kracht.
Welke informatie wordt opgeslagen in mijn leengeschiedenis?
Vanaf 25 september 2024 is het mogelijk bij te houden welke materialen op je abonnement worden geleend. Je leengeschiedenislijst geeft de titel, auteur, jaar van uitgave en de laatste uitleendatum weer. De leengeschiedenis wordt tot 5 jaar opgebouwd en bewaard. Je krijgt ook een melding wanneer je een titel leent in de bibliotheek die in de leengeschiedenis staat en het afgelopen jaar al eerder is geleend.
Wie kan mijn leengeschiedenis inzien?
De leengeschiedenis is alleen zichtbaar voor jezelf, nadat je bent ingelogd op de website.
Hoe kan ik mijn leengeschiedenis inzien en bewerken?
Log in en klik op Leengeschiedenis. Vervolgens verschijnt een overzicht van jouw persoonlijke leengeschiedenis. Individuele items kunnen uit de lijst worden verwijderd door ze te selecteren en te verwijderen. De lijst wordt ververst en de oude informatie is niet langer zichtbaar.
Wat moet ik doen als ik ga verhuizen?
Verhuis je binnen de provincie Groningen? Laat je dan overschrijven naar een van onze andere bibliotheekvestigingen. Dat kun je regelen in de bibliotheek maar je kunt ook de klantenservice bellen. Je adres kun je zelf wijzigen via Mijn account, maar ook dit kan in de bibliotheek of bel de klantenservice.
Verlaat je de provincie Groningen? Zeg dan je bibliotheekabonnement bij ons op en schrijf je weer in bij de bibliotheek in je nieuwe woonplaats.
Hoe kan ik opzeggen?
Opzeggen kan in de bibliotheek, door te bellen met onze klantenservice of door het opzegformulier in te vullen. Ben je korter dan een jaar lid, dan wordt je abonnement op zijn vroegst aan het eind van het eerste abonnementsjaar stopgezet. Als je minimaal een jaar lid bent, dan stopt je abonnement vanaf de eerste dag van de volgende maand.
Let op: je abonnement stopt pas als alle materialen zijn teruggebracht en eventuele openstaande bedragen zijn voldaan. Zie ook ons bibliotheekreglement.
Wat moet ik doen als ik mijn pasje kwijt ben?
Laat de bibliotheekpas dan zo snel mogelijk blokkeren. Dat kun je in de bibliotheek regelen of bel de klantenservice. Om een nieuwe pas aan te vragen, ga je naar de bibliotheek. Een nieuwe pasje kost € 5,50.
Kan ik ook een extra pas krijgen?
Een extra pas kun je aanvragen in de bibliotheek, mits je een volwassenenabonnement hebt. Een extra bibliotheekpas kost € 5,50.
Het aantal items dat je mag lenen is per abonnement en niet per bibliotheekpas. Per abonnement kun je in totaal 25 materialen tegelijk lenen. Daarnaast kan je bij de Online Bibliotheek ook nog eens 10 e-books, 10 luisterboeken en 5 tijdschriften tegelijk lenen.
Kan ik alleen bij mijn eigen bibliotheek lenen en inleveren?
Als je lid bent van Biblionet Groningen dan kun je lenen en terugbrengen in al onze vestigingen in de provincie Groningen. Ook kun je terecht bij de bibliotheken van Forum Groningen in de gemeente Groningen.
Neem altijd je bibliotheekpas mee naar de bibliotheek. In verband met de privacywet, is het alleen mogelijk om materialen zoals boeken, dvd's, games, luisterboeken en tijdschriften te lenen met behulp van je bibliotheekpas.
Wil je elders in het land iets lenen bij een bibliotheek dan kan dat met gastlenen. Bekijk hier meer informatie over gastlenen.
Wat betekent de tariefswijziging van het volwassenenabonnement voor mij?
Wat is het nieuwe tarief?
Vanaf 1 januari 2024 kost ons abonnement €5,25 per maand, ofwel €63,- per jaar.
Wanneer ga ik het nieuwe tarief betalen?
Het nieuwe tarief betaal je pas als je nieuwe abonnementsperiode weer begint. Wanneer dat voor jou is, hangt af van de maand waarin je lid bent geworden.
Ik betaal per jaar. Wanneer ga ik dan het nieuwe tarief betalen?
Stel dat je abonnement in april 2023 (of eerder) is ingegaan, dan begint je nieuwe abonnementsperiode in april 2024. Je betaalt het nieuwe jaartarief van €63,- dan vanaf april 2024.
Ik betaal per maand. Wanneer ga ik dan het nieuwe tarief betalen?
Voor betalen per maand geldt hetzelfde als voor betalen per jaar. Als je bijvoorbeeld in april 2023 (of
eerder) lid bent geworden, hoef je het nieuwe maandbedrag van € 5,25 pas in april 2024 voor het eerst te betalen.
Heeft de tariefsverhoging gevolgen voor het abonnement tot 18 jaar?
Nee, voor kinderen en jongeren van 0-18 jaar oud blijft het bibliotheekabonnement gratis.
Wordt het tarief in de toekomst nog verder verhoogd?
We kunnen helaas niet in de toekomst kijken. Het tarief blijft voorlopig € 5,25 per maand.
Is bij Forum Groningen ook sprake van een tariefsverhoging?
Ja, ook bij Forum Groningen is het tarief vanaf 1 januari 2024 €5,25 per maand, ofwel €63,- per jaar.
Waar vind ik de Algemene Voorwaarden?
Wanneer je lid wordt van de bibliotheek ga je akkoord met onze Algemene Voorwaarden. We noemen dit ook wel het Bibliotheekreglement.