Hoe betaal ik het abonnementsgeld?

Als bibliotheeklid heb je verschillende mogelijkheden om het abonnementsgeld te betalen. We zetten ze graag voor je op een rij.

1. Automatische incasso

Het handigste en goedkoopste is betalen via automatische incasso. De voordelen hiervan zijn:
• Je betaling is op tijd binnen.
• Je bespaart € 2,00 administratiekosten.
• Je hebt de mogelijkheid om maandelijks je abonnementsgeld te betalen.

Hoe regel je dit?
Log in op je bibliotheekaccount, klik op Nog te betalen en kies voor e-mandaat per jaar of e-mandaat per maand. Of kom langs bij een bibliotheek bij jou in de buurt. Dan maken we het voor je in orde.

Let op: heb je al een betalingsmail of -brief van ons ontvangen? Betaal dan eerst via een van onderstaande opties, want een automatische incasso gaat pas in vanaf het volgende abonnementsjaar. Nadat je je abonnementsgeld hebt betaald, kun je de automatische incasso alvast regelen (zie hierboven).

2. Zelf betalen

Maak je geen gebruik van de automatische incasso, dan regel je de jaarlijkse betaling van het abonnementsgeld zelf. Omdat dit proces niet volledig geautomatiseerd kan worden, rekenen we hiervoor € 2,00 administratiekosten.

Betalingsmail
Als het tijd is om je abonnementsgeld te betalen, sturen wij je een betalingsmail óf een brief per post als we geen geldig e-mailadres van je hebben. In de betalingsmail kun je op de betaalknop klikken en direct je abonnementsgeld betalen met iDEAL. Dat is met een paar klikken veilig geregeld.

Of betaal je abonnementsgeld als volgt:
• Log in op je bibliotheekaccount, klik op Nog te betalen, kies voor iDEAL en volg de aangegeven stappen.
• Of maak het bedrag zelf over naar rekeningnummer NL05 RABO 0342 2187 78 ten name van Biblionet Groningen. Vermeld daarbij je lenersnummer.

Wil je graag hulp?

Neem dan contact op met onze klantenservice. We helpen je graag!
 


Veelgestelde vragen

Ik krijg een betalingsmail met iDEAL-betaalknop, klopt dat?

Voorheen ontvingen leden zonder automatische incasso een brief met acceptgiro. Leden waarvan wij een geldig e-mailadres hebben, ontvangen voortaan een betalingsmail met daarin een iDEAL-betaalknop. In de betalingsmail kun je op de betaalknop klikken en direct je abonnementsgeld betalen met iDEAL. Dan is het met een paar klikken veilig geregeld. Het betaalproces verloopt als volgt:

• Leden met een geldig e-mailadres ontvangen een betalingsmail.
• In de e-mail zit een knop Betaal met iDEAL.
• Via deze knop verschijnt een persoonlijke webpagina.
• Vervolgens wordt de bank gekozen en de betaling gedaan.
• Bevestiging komt op het scherm ‘Bedankt voor de betaling’.

Is betalen via de betalingsmail en iDEAL-betaalknop veilig?

Als je geen gebruik maakt van automatische incasso en wij een geldig e-mailadres van je hebben, sturen wij je een betalingsmail vlak voordat je nieuwe abonnementsjaar ingaat. In deze betalingsmail staat een knop met een link naar de iDEAL-betaling. Deze manier van betalen is net zo veilig als online bankieren. Op de website van Veilig internetten vind je informatie over hoe je veilige e-mails met betaalverzoeken herkent.

Als ik mijn abonnement betaal met iDEAL staat er PayIBank onder. Wat is dat?

PayIBank is het online platform waarlangs betalingen via iDEAL en incasso worden verwerkt voor Biblionet Groningen en Forum Groningen. Dit online platform voldoet aan alle eisen en certificaten van Currence, merkeigenaar van iDEAL, iDIN en Incassomachtigen. Betalen via PayIBank is veilig. Kijk ook op de website www.ideal.nl/consumenten/veiligheid.

Krijg ik een betaalbevestiging?

Nee, je ontvangt geen betaalbevestiging. Als je betaald hebt, zie je dat terug op je bankafschrift. Ook zie je in je bibliotheekaccount geen abonnementsgeld meer als openstaand bedrag staan. 

Ik wil geen betalingsmail maar een -brief ontvangen. Hoe verander ik dit?

Neem contact op met onze klantenservice. We maken het graag voor je in orde. Let op: je betaalt € 2,00 administratiekosten. Wil je € 2,00 besparen? Kies dan voor automatische incasso als betalingswijze. Hoe je dat regelt lees je bovenaan deze pagina.

Ik wil geen betalingsbrief maar een -mail ontvangen. Hoe verander ik dit?

Neem contact op met onze klantenservice. We maken het graag voor je in orde. Let op: je betaalt € 2,00 administratiekosten. Wil je € 2,00 besparen? Kies dan voor automatische incasso als betalingswijze. Hoe je dat regelt lees je bovenaan deze pagina.

Ik betaal met een jaarlijkse automatische incasso. Ik wil graag over naar een maandelijkse incasso. Hoe verander ik dit?

Het aanpassen van de betalingswijze kan één keer per jaar, vóór de nieuwe abonnementsperiode ingaat. Neem contact op met onze klantenservice. We maken het graag voor je in orde!

Kan ik het abonnementsgeld per acceptgiro betalen?

Nee, dat kan niet meer. In 2023 verdwijnt de acceptgiro volledig. Banken gebruiken ze dan niet meer. Daarom hebben wij ons betaalproces aangepast en gedigitaliseerd. Dat is bovendien duurzamer. We raden je aan om via automatische incasso je abonnementsgeld te betalen. Dan heb je er geen werk van. Het is de handigste en goedkoopste betalingswijze. Hoe je dat regelt lees je bovenaan deze pagina. 
 

Kan ik ook geheel offline betalen?

Offline betalen kan via een overschrijvingsformulier van de bank. Neem contact op met je bank voor meer informatie. Cash of met pin betalen kan bij sommige bibliotheken ook als er een vaste medewerker aanwezig is. Bel met onze klantenservice op 088 50 61 900 om te checken wanneer het beste moment hiervoor is. Betalen in de bibliotheek is niet mogelijk in bibliotheek, Aduard, Midwolda, Musselkanaal, Noordbroek, Oldehove, Siddeburen, Slochteren, Spijk en Zuidbroek. 

Ik heb een andere vraag. Waar vind ik het antwoord?

Bekijk alle veelgestelde vragen per categorie, neem contact op met onze klantenservice of vul een contactformulier in.