VR-project Schuilkelder: een kijkje achter de schermen

Op 10 februari bezochten 55 leerlingen van vmbo-2 van het Eems Delta College uit Siddeburen voor het eerst de schuilkelder in Muntendam. In opdracht van Stichting Archief Muntendam (SAM) en Biblionet Groningen maken zij een Virtual Reality van de schuilkelder. Nu, een maand later, zijn de leerlingen hard aan het werk: ze interviewen leden van de SAM, maken maquettes van de schuilkelder en vullen de VR-omgeving in. Tijd voor wat meer informatie en een kijkje achter de schermen!

Joods echtpaar Eckstein

Twaalf Joden uit Muntendam kwamen om in concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar het Joodse echtpaar Comprecht en Rosetta Eckstein overleefde de oorlog, dankzij de familie Kroeze. Het echtpaar zat ondergedoken in de schuilkelder onder de doe-het-zelfzaak van de familie. De familie Kroeze zorgde voor eten en leegde het toilet. Meneer Eckstein overleed in oktober 1945, maar mevrouw Eckstein is heel oud geworden.

De opdracht

Dit jaar vieren we 75 jaar vrijheid. Een goed moment om er eens extra goed bij stil te staan hoe het leven van de Joden eruit heeft gezien tijdens de Tweede Wereldoorlog. De schuilkelder in Muntendam zit nog altijd onder de doe-het-zelfzaak, onder de vloerbedekking. Alleen bij speciale gelegenheden wordt hij geopend. Om ervoor te zorgen dat mensen ook in deze tijd kunnen meemaken hoe zo’n schuilkelder eruit ziet, kregen de leerlingen de opdracht om er een VR-omgeving van te maken. Daarvoor zijn de leerlingen op onderzoek uitgegaan: wat is een schuilkelder, en hoe zag het leven in zo’n schuilkelder eruit?

Taken verdelen  

Er moeten dus maquettes worden gemaakt, er moeten mensen worden geïnterviewd en de VR-omgevingen moeten worden ingevuld met allerlei informatie. Dat zijn een hoop taken die goed moeten worden verdeeld. Daarom zijn de leerlingen verdeeld onder 10 groepen van vijf of zes. Zo kan iedereen hard aan de slag.

VR-omgeving vullen

Groepje 8 bestaat uit Thijm, Anouk, Maria, Maikel en Collin. Zij zijn een VR-omgeving aan het invullen. Met een professionele camera is een 360 graden-foto gemaakt. Via het VR-programma VeeR kunnen de leerlingen nu allerlei dingen toevoegen aan die foto. Ze hebben 6 beelden uitgekozen en bij ieder beeld voegen ze drie dingen doe: een stukje tekst, een ingezoomde foto en een spraakopname. Maria en Anouk hebben een hele hoop gedetailleerde foto’s gemaakt en zoeken uit welke daarvan mooi zijn om toe te voegen. Ze hebben bijvoorbeeld foto’s gemaakt van een aantal schilderijtjes die zijn gemaakt door meneer Eckstein en een portret van het echtpaar. Maikel heeft de tekst ingesproken, zodat mensen straks ook kunnen luisteren naar wat achtergrondinformatie.

Ervaring

De leerlingen vonden het een heel bijzondere ervaring om naar binnen mogen bij de schuilkelder. Maria en Anouk schrokken ervan dat het nog kleiner was dan hun slaapkamer. Ook rook het er niet lekker.  en het rook er niet lekker. Maikel vond het er zelfs zo benauwd, dat hij heel gauw weer buiten stond. Thijm vond het een leuke manier om over de geschiedenis te leren: het project geeft ze een duidelijk idee van hoe de Joden hebben kunnen leven en hoe heftig het is wat er allemaal is gebeurd.

Tipje van de sluier

Eind april zullen de leerlingen hun resultaten presenteren aan de opdrachtgevers en is de applicatie te zien in het eLAB van de Biblioheek Hoogezand. Tot die tijd is het nog even afwachten wat we te zien zullen krijgen. Maria en Anouk  geven wel alvast een tipje van de sluier: één van hun beelden bestaat uit een piepklein gaatje in het plafond, waardoor het echtpaar stiekem briefjes kon ontvangen als er gevaar op komst was. Benieuwd naar meer van zulke weetjes? Nog eventjes wachten!

Delen

X
Image CAPTCHA