Tips en verhalen van pabo-voorleeskampioen Marlisa

"Naar verhalen luisteren verbreedt je wereld"

Een interview met voorleeskampioen Marlisa van der Goot

Met rode wangen, op het puntje van de stoel, luisteren naar een spannend voorleesverhaal: De Nationale Voorleesdagen komen er weer aan. Van 22 januari tot en met 1 februari vragen Stichting Lezen en het CPNB met deze campagne aandacht voor voorlezen aan kinderen tussen de 0 en 6 jaar oud. Uit onderzoek blijkt namelijk dat zo vroeg mogelijk beginnen met regelmatig voorlezen een positieve invloed heeft op de woordenschat, taalontwikkeling, leesvaardigheid en sociale vaardigheden van kinderen. In de aanloop naar De Nationale Voorleesdagen interviewden wij Marlisa van der Goot: pabo-studente aan de NHL Stenden Hogeschool van Groningen en winnares van De Pabo Voorleeswedstrijd. Werd ze zelf vaak voorgelezen? Wat zijn haar favoriete voorleesboeken? En heeft ze goede voorleestips? 

Er was eens...

Er was eens een klein meisje, Marlisa genaamd, dat erg van verhalen hield. Haar ouders lazen haar regelmatig voor en samen met haar moeder zocht ze met plezier nieuwe boeken uit in de bibliotheek. Daarnaast was haar vader een goede verhalenverteller, die spannende verhalen verzon over het lammetje Mèmè dat bij Marlisa’s opa op de boerderij woonde. Ook de oma van Marlisa kon zulke verhalen verzinnen en schreef een aantal van die verhalen zelfs op, zodat ze haar kleindochter kon voorlezen uit haar zelfgeschreven voorleesboek.

Wat zijn Marlisa's lievelingsverhalen?

De verhalen over lammetje Mèmè zijn Marlisa altijd bijgebleven, maar de boeken waaruit ze daarnaast het liefst werd voorgelezen zijn van Annie M.G. Schmidt, Gerda Ronhaar en Roald Dahl: “De boeken die ik mij het best kan herinneren zijn Jip en Janneke en Pluk van de Petteflet van Annie M.G. Schmidt. Maar ook Een huis voor Tessa van Gerda Ronhaar vond ik een prachtig verhaal om naar te luisteren. Dat boek heb ik zelf later ook nog een aantal keer gelezen. Daarnaast waren De GVR (de Grote Vriendelijke Reus) en Matilda, beide van Roald Dahl, mijn lievelingsverhalen om naar te luisteren.”

Een voorleescarrière tot in Canada

“Mijn ouders lieten ons af en toe zelf stukjes lezen als ze voorlazen,” vertelt Marlisa over het begin van haar voorleescarrière. “Daarnaast kreeg ik, toen ik acht was, nog een zusje erbij dat ik graag voorlas.” Dat ze jaren later, op woensdag 25 september 2019, De Pabo Voorleeswedstrijd zou winnen had Marlisa niet verwacht. “Het was een enorme verrassing. Mijn vriend zat in die tijd in Canada en zelfs daar hebben ze de wedstrijd op de voet gevolgd. Toen ik in de herfst ook voor een tijdje naar Canada vertrok, werd ik gevraagd om een uur lang op een basisschool voor te lezen. Het was een hele uitdaging om dat in het Engels te doen, maar tegelijkertijd ontzettend leuk!” 

Genieten voor de klas

Nu Marlisa vanuit haar pabo-studie stage mag lopen op verschillende basisscholen, doet ze tot haar plezier nog veel meer voorleeservaring op: “Ik heb ontdekt dat ik tijdens het voorlezen het liefst sta. De leerlingen mogen van mij in een ‘lekkere leeshouding’ gaan zitten, zodat ze ontspannen kunnen luisteren.” Het leukste van voorlezen vindt Marlisa de reacties van haar publiek. “Ik geniet keer op keer van de gezichten van kinderen die opgaan in het verhaal. De uitdrukking die ze op hun gezicht hebben is voor mij heel waardevol.”

Marlisa's ideale voorleesboek

Het neurotische personage mevrouw Helderder in Pluk van de Petteflet en woorden als ‘snoskommer’ en ‘mensbaksel’ uit De GVR zijn voorbeelden van verhaalelementen die kinderboeken tot leuke voorleesboeken maken, vindt Marlisa. “Personages met overdreven karakters spreken tot de verbeelding en niet-bestaande woorden hebben een grappig en sprookjesachtig effect.” Daarnaast bestaat het ideale voorleesboek volgens Marlisa in elk geval uit een spannende verhaallijn “met niet te veel personages, zodat er geen verwarring ontstaat,” mooie tekeningen die de tekst aanvullen en een kaft die enthousiasmeert.

Voorlezen moet een belevenis zijn

Of een boek heel fantasierijk is, zoals De Gorgels van Jochem Myjer, of juist aansluit bij het alledaagse leven van kinderen, zoals Mees Kees van Mirjam Oldenhave, maakt volgens Marlisa eigenlijk niet zo veel uit. “Het gaat erom dat het verhaal en het voorleesmoment een belevenis zijn.” Op de vraag of luisterboeken het voorlezen zouden kunnen vervangen, antwoordt Marlisa dan ook stellig “nee”. “Luisterboeken kunnen heerlijk zijn, maar voorlezen is iets speciaals. Het persoonlijke contact tussen voorlezer en luisteraar is uniek. De voorlezer ziet hoe de luisteraar reageert op het verhaal en de luisteraar ziet tegelijkertijd hoe de voorlezer het verhaal ervaart.”

Voorleestips

Benieuwd naar voorleestips van Marlisa? Ga dan naar de algemene pagina van De Nationale Voorleesdagen en lees, net als Marlisa zelf, nog lang en gelukkig.

Delen

X
Image CAPTCHA