Collectie, reserveren en aanvragen

Wat als een titel die ik wil lenen niet in de collectie zit?

Kun je een boek, cd of dvd niet vinden in onze collectie? Dan kun je het Aanvragen uit een andere Nederlandse bibliotheek; hiervoor betaal je wel transportkosten.

Ook is het mogelijk om een aanschaftip te doen. We kijken dan of we de titel alsnog opnemen in onze collectie.

Hoeveel titels kan ik reserveren?

Je kunt maximaal 5 titels tegelijk reserveren. In Mijn account zie je hoeveel openstaande en klaarstaande reserveringen je hebt. Daar kun je ook een reservering annuleren. Als je een gereserveerde titel ophaalt in de bibliotheek dan is het geen reservering meer zodra je deze leent.

Hoe kan ik een boek reserveren?

Je kunt boeken, maar ook dvd's, luisterboeken en games reserveren. Wij zetten ze dan voor je klaar in een door jou gekozen vestiging. Als je in de collectie hebt gevonden wat je zocht, kun je de titel direct online reserveren. Om de reservering definitief te maken moet je ingelogd zijn, houd daarom de bibliotheekpas bij de hand. In Mijn account vind je een overzicht van de titels die je hebt gereserveerd en van de status die ze hebben.

Staat de reservering voor je klaar, dan krijg je van ons bericht. Vul daarvoor je e-mailadres in bij je persoonlijke gegevens in Mijn account. De reservering blijft een week voor je klaarstaan in de bibliotheek. Vergeet bij het ophalen je bibliotheekpas niet, want de gereserveerde titel is nog niet aan je uitgeleend.

Waarom krijg ik een e-mail wanneer een door mij geleende titel door iemand anders is gereserveerd?

Het is niet erg als je titels wat langer dan 4 weken in huis hebt. Maar op het moment dat een titel wordt gereserveerd door iemand anders en je leentijd van 4 weken zit er op, vragen we via e-mail deze zo snel mogelijk weer in te leveren.

De collectie van de bibliotheek is niet oneindig groot en we willen graag dat elk bibliotheeklid voldoende keus heeft. Daarom verwachten we dat iedereen de geleende materialen ook weer terugbrengt. Als iemand anders een boek weer terugbrengt, dan kun je het zelf weer lenen.

Waarom mag ik maximaal 5 materialen reserveren?

Het gratis kunnen reserveren uit alle bibliotheekvestigingen vinden wij heel belangrijk en wordt door onze leden ook erg gewaardeerd. Als een boek erg populair is dan wordt deze veel gereserveerd. In dat geval schaffen we extra exemplaren aan, zodat we sneller meer leden het boek kunnen bezorgen. Maar we kunnen niet oneindig vaak dezelfde titel aanschaffen. Door het aantal reserveringen terug te brengen naar 5 per bibliotheeklid creëren we een betere balans tussen een klantvriendelijke service en voorkomen dat je te lang op een reservering moet wachten.

Hoe lang moet ik op een reservering wachten?

Daar is niet een eenduidig antwoord op. Het hangt ervanaf hoeveel exemplaren er in de collectie van alle bibliotheken (aanwezig) zijn en hoeveel andere leners een titel hebben gereserveerd. Zodra je reservering beschikbaar is dan krijg je via e-mail een seintje dat deze voor je klaarstaat.

Wij houden voortdurend in de gaten hoeveel reserveringen er voor bepaalde titels zijn en wat de gemiddelde wachttijd is. Als dit te hoog wordt dan schaffen we extra exemplaren aan. Daarbij geldt: hoe eerder je iets weer terugbrengt, des te eerder het weer beschikbaar is voor een ander.

X
Wachtwoord vergeten?