Collectie, boeken reserveren en aanvragen

Hoe kan ik telefonisch boeken reserveren?

Je kunt als lid van de bibliotheek ook telefonisch boeken reserveren. Dit is een nieuwe service, naast de bestaande afhaal- en bezorgservice die wij bieden. Onze klantenservice is bereikbaar op 088 50 61 900 van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. Houd het bibliotheekpasje bij de hand en geef de gewenste titel(s) door. Niet iets specifieks in gedachten? Geef dan een voorkeur door voor een bepaald onderwerp of genre. Onze collega's zoeken vervolgens tot maximaal 5 geschikte boeken uit die op een afgesproken moment opgehaald kunnen worden. 

We verwachten dat deze service met name fijn is voor leden die minder digitaal vaardig zijn. Zij vinden het lastig om boeken te reserveren via de website. Normaal gesproken komt deze groep mensen langs in de bibliotheek om iets uit te zoeken, maar dat kan nu niet. 

Ook andere leden kunnen ons bellen. Bijvoorbeeld ouders die graag wat leuke prentenboeken of leesboeken willen lenen voor hun kind(eren). Als je via de klantenservice doorgeeft wat de leeftijd van de kind(eren) is, dan zoeken wij vijf prenten- of kinderboeken voor jullie uit. 

Wat als een titel die ik wil lenen niet in de collectie zit?

Kun je een boek, cd of dvd niet vinden in onze collectie? Dan kun je het Aanvragen uit een andere Nederlandse bibliotheek; hiervoor betaal je wel transportkosten.

Ook is het mogelijk om een aanschaftip te doen. We kijken dan of we de titel alsnog opnemen in onze collectie.

Hoeveel titels kan ik reserveren?

Je kunt maximaal 5 titels tegelijk reserveren. In Mijn account zie je hoeveel openstaande en klaarstaande reserveringen je hebt. Daar kun je ook een reservering annuleren. Als je een gereserveerde titel ophaalt en leent in de bibliotheek is het geen reservering meer.

Waarom krijg ik een e-mail wanneer een door mij geleende titel door iemand anders is gereserveerd?

Het is niet erg als je titels wat langer dan 4 weken in huis hebt. Maar op het moment dat een titel wordt gereserveerd door iemand anders en je leentijd van 4 weken zit er op, vragen we via e-mail deze zo snel mogelijk weer in te leveren.

De collectie van de bibliotheek is niet oneindig groot en we willen graag dat elk bibliotheeklid voldoende keus heeft. Daarom verwachten we dat iedereen de geleende materialen ook weer terugbrengt. Als iemand anders een boek weer terugbrengt, dan kun je het zelf weer lenen.

Hoe kan ik een boek reserveren?

Je kunt boeken, maar ook dvd's, luisterboeken en games reserveren. Wij zetten ze dan voor je klaar in een door jou gekozen vestiging. Als je in de collectie hebt gevonden wat je zocht, kun je de titel direct online reserveren. Om de reservering definitief te maken moet je ingelogd zijn, houd daarom de bibliotheekpas bij de hand. In Mijn account vind je een overzicht van de titels die je hebt gereserveerd en van de status die ze hebben.

Staat de reservering voor je klaar, dan krijg je van ons bericht. Vul daarvoor je e-mailadres in bij je persoonlijke gegevens in Mijn account. De reservering blijft 7 dagen voor je klaarstaan in de bibliotheek. Vergeet bij het ophalen je bibliotheekpas niet, want de gereserveerde titel is nog niet aan je uitgeleend.

Boeken verlengen hoeft niet meer. Lees hier waarom!

Omdat we geen boetes berekenen, is verlengen overbodig. Je kunt alles 4 weken lenen en als je uitgelezen bent, breng je het weer terug. Om je eraan te herinneren dat het tijd is om de boeken weer terug te brengen, sturen we je een e-mail als de leentijd afloopt.

De collectie van de bibliotheek is niet oneindig groot en we willen graag dat elk bibliotheeklid voldoende keus heeft. Daarom verwachten we dat iedereen de geleende materialen binnen een redelijke termijn terugbrengt. Daar hebben we met z’n allen belang bij. Als iemand anders zijn/haar boeken ook weer op tijd terugbrengt, dan kun jij dat boek immers zelf ook weer lenen. Zo blijft de collectie veel beter in balans en is er altijd genoeg te kiezen voor iedereen.

Waarom mag ik maximaal 5 materialen reserveren?

Het gratis kunnen reserveren uit alle bibliotheekvestigingen vinden wij heel belangrijk en wordt door onze leden ook erg gewaardeerd. Als een boek erg populair is dan wordt deze veel gereserveerd. In dat geval schaffen we extra exemplaren aan, zodat we sneller meer leden het boek kunnen bezorgen. We kunnen echter niet oneindig vaak dezelfde titel aanschaffen. Met het maximum aantal van 5 reserveringen zorgen we voor een goede balans tussen een klantvriendelijke service en voorkomen dat je te lang op een reservering moet wachten.

Hoe lang moet ik op een reservering wachten?

Daar is niet een eenduidig antwoord op. Het hangt ervan af hoeveel exemplaren er in de collectie van alle bibliotheken (aanwezig) zijn en hoeveel andere leners een titel hebben gereserveerd. Zodra je reservering beschikbaar is, krijg je via e-mail een seintje dat deze voor je klaarstaat.

Wij houden voortdurend in de gaten hoeveel reserveringen er voor bepaalde titels zijn en wat de gemiddelde wachttijd is. Als dit te hoog wordt dan schaffen we extra exemplaren aan. Daarbij geldt: hoe eerder je iets weer terugbrengt, des te eerder het weer beschikbaar is voor een ander.

Ik heb een boek gereserveerd, maar ik heb het niet meer nodig.

We stellen het op prijs als je de reservering annuleert in Mijn account. Door deze te annuleren, hoeven wij een titel niet op te zoeken en te transporteren naar een andere bibliotheek. Bovendien is de titel dan beschikbaar voor iemand anders om te lenen.

Staat het boek al voor je klaar in de bibliotheek? Je kunt de reservering dan niet zelf meer annuleren. Neem dan contact op met de Klantenservice.

X
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA