Ga jij 'm aan?

De Uitdaging

De Uitdaging

Wat leuk dat je klas meedoet met De Uitdaging! Met dit programma willen we leerlingen kennis laten maken met verschillende soorten teksten. Door creatieve verwerkingsvormen en veel te lezen, hopen we hun leesplezier te vergroten.

Hoe werkt het?

Tijdens de Aftrap hebben we met de klas een doel gesteld. Halen de leerlingen dit doel? Dan krijgen ze een beloning van de bibliotheek. Halen ze het doel niet? Dan moet de klas een tegenprestatie leveren. Deze afspraken hebben we tijdens het eerste bezoek vastgelegd.

De komende weken gaan de leerlingen lezen. Elk gelezen boek telt mee in het behalen van het afgesproken doel. Hebben de leerlingen hun boek uitgelezen? Dan maken ze de verwerkingsopdracht. Hiervoor kun je gebruikmaken van de opdrachtkaartjes. De kaarten zijn ingedeeld in categorieën en passen daardoor bij de tekst die de leerling heeft gelezen. Deze opdrachten dienen niet alleen als 'bewijs dat de leerlingen het boek ook echt gelezen hebben: wanneer een leerling het verhaal verwerkt, zal dit bijdragen aan het leesplezier. Hiermee krijgt het verhaal immers meer betekenis. Je leest hier meer over in deze infographic.

Tijdens de afsluiting gaan we samen kijken naar de gelezen boeken. De leerlingen mogen een aantal van de gemaakte opdrachten presenteren. En natuurlijk gaan we bepalen: is de uitdaging gehaald? En wie moet zijn belofte nakomen: de bibliotheek of de klas?  

  • Download hier de opdrachten voor het onderdeel LEES
  • Download hier de opdrachten voor het onderdeel POËZIE
  • Download hier de opdrachten voor het onderdeel STRIP
  • Download hier de opdrachten voor het onderdeel INFORMATIE
  • Download hier de extra opdrachten

Ga jij de uitdaging aan?

Wij willen jou als leerkracht ook uitdagen. Kun jij het verschil maken voor jouw klas als het gaat om leesplezier? Jij kunt namelijk veel betekenen in het bevorderen van lezen. Om je op weg te helpen hebben we leuke opdrachten bedacht om je te laten zien dat praten over boeken, voorlezen en poëzie in de klas niet ingewikkeld hoeft te zijn. Ga de uitdaging aan! Tips & tricks nodig? Je vindt ze onder 'In de spotlights' op deze pagina. 

 

Recensies

1/3
  • Leraren, wij dagen jullie uit!

    Wij dagen de leerkrachten uit! Kunnen jullie het verschil maken als het gaat om leesplezier? Om je op weg te helpen hebben we leuke opdrachten bedacht om je te laten zien dat praten over boeken, voorlezen en poëzie in de klas niet ingewikkeld hoeft te zijn:

    1. Lees een stuk voor uit het lievelingsboek uit je jeugd. Vertel de kinderen waarom dit jouw lievelingsboek was. En wat zijn de lievelingsboeken van de klas?
    2. Lees een gedicht voor en laat de kinderen een tekening/woordweb maken bij het gedicht.
    3. Kaft een boek en lees het voor; kunnen de kinderen raden wat de titel van het boek is?
    4. Lees voor en geef de leerlingen de opdracht om het mooiste woord dat ze horen, op te schrijven. Maak samen een mooiste woordenpotje.
    5. Lees een stukje voor uit een informatief boek en laat de kinderen een weetje noteren wat ze nog niet kenden of wat ze aansprak.
    6. Lees de helft van een verhaal voor, hoe denken de kinderen dat het afloopt? Lees vervolgens het verhaal verder.
    7. Organiseer een boekenkring en laat leerlingen iets vertellen over boeken die ze aan het lezen zijn. Promoot zelf ook een boek. Op zoek naar een originele vorm voor de Boekenkring? Kijk op onze website.
    8. Het Chambers vragenspel.
    9. Lees een verhaal voor en organiseer een talkshow. Een aantal leerlingen krijgen een rol uit het verhaal. Zij zijn te gast en nemen plaats op stoelen die voor ze klaar staan. De leerkracht interviewt de leerlingen en zij moeten vanuit de personages antwoorden. Bijvoorbeeld: "Welkom in de studio, Sneeuwwitje en familie. Laten we met Sneeuwwitje beginnen. Vertel eens, Sneeuwwitje, wat ging er door je heen toen je in die giftige appel beet?"
    10. Ga naar de website www.raadgedicht.nl Kunnen jullie samen de woorden raden die missen in het gedicht?
  • Poëzie: de rijkdom van taal

    Leesplezier krijgt steeds meer een vaste plek in het onderwijs. Gedichten worden hierbij vaak nog vergeten, maar bieden juist met een kleine tekst een rijke en verrassende inhoud. Poëzie laat de rijkdom van taal zien. Het woord ‘gedicht’ wijst al op het compacte karakter: een gedicht is ‘verdichte’ taal. Er staat geen woord teveel in, want ieder woord is goed doordacht. Een gedicht vertelt vaak meer dan er op het eerste gezicht te lezen valt. Wil je aan de slag met poëzie? Wij geven je inspiratie:

     

    1. Een raadgedicht is een gedicht waarin één woord ontbreekt. Dit woord is afgedekt en jij mag het raden. Hierdoor ga je extra goed lezen en nadenken over het gedicht. Hoe zou jij het afmaken?
    2. De PoëziePromotieMachien is een les van ongeveer 15 minuten over gedichten van verschillende dichters. De les bestaat uit het doorlopen van deze website. Start de machine!
    3. Het Poëziepaleis biedt handige lessen voor het primair onderwijs. Neem eens een kijkje. 
    4. Op zoek naar gedichten? Er ligt vast iets voor je op de Poëzie Leestafel

  • Aan de slag met de boekenkring

    Wat zijn geschikte korte verhalen, gedichten en voorleesboeken? We hebben de mooiste titels voor je op een rij gezet. Deze boeken zijn zeer geschikt om uit voor te lezen in de klas.

    Wil je (vaker) aan de slag met de Boekenkring? Op onze pagina van De Leesclub vind je 20 werkvormen die geschikt zijn voor in de klas. De werkvormen zijn grofweg onder te delen in twee categorieën:

    • Praten over boeken: leerlingen leren hun leeservaring en mening te verwoorden.
    • Smaak ontwikkelen: leerlingen ontdekken nieuwe boeken/genres.
X
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA