7. Chambers vragenspel

“We weten pas wat we denken als we het onszelf horen zeggen.” - Aiden Chambers

In deze werkvorm leren de leerlingen hun mening, beleving en interpretatie van een verhaal te delen met anderen. Daarvoor maken we gebruik van het vragenspel van Aidan Chambers. Het spel werkt het beste onder begeleiding van de leerkracht, maar kan ook in kleine groepjes worden uitgevoerd.

Doe vragenkaartjes  (A, B, C of D) van Chambers in een doos. Laat de leerlingen allemaal hetzelfde verhaal lezen of lees een verhaal voor. Voer daarna gezamenlijk gesprek over het verhaal door telkens een willekeurig kaartje te pakken.

De vragenkaartjes kennen een oplopende moeilijkheidsgraad:

  • A-kaarten: eerste reacties, indrukken en mening over de tekst
  • B-kaarten: tekstbegrip, tekstbeleving, relatie tussen tekst en werkelijkheid
  • C-kaarten: stijl, genre, personages, auteur, waardering van de tekst
  • D-kaarten: voor gedichten

Aanvullende info

Chambers vragenspel in het kort

> Terug naar het overzicht van de Leesclub

X
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA